Prin Moldova din stânga Prutului

Cam așa a fost… prin Moldova din stânga Prutului

În urmă cu doi ani, călătoream pentru prima dată prin regiunea Moldovei, iar impresiile cu care m-am întors de acolo, plus amintirile lăsate aici, dar și în suflet, au impregnată o amprentă bine definită. Atunci era vară și, alături de Cătălin – YO7GQZ, am avut parte de o vreme perfectă pentru excursii.

Acum însă, pe la sfârșit de februarie, am primit o provocare, aceea de trece râul Prut, în Republica Moldova. Așa aș numi invitația din partea lui Dumitru – ER1VOX, un radioamator cu care am tot vorbit prin RoLink de-a lungul timpului. De fapt, invitația fusese lansată încă din luna februarie a anului trecut, dar situația agitată declanșată de războiul din Ucraina, ne-a determinat să amânăm vizita în Republica Moldova.

Este unul din motivele pentru care aș numi-o provocare, iar altul ar fi acela că, luna februarie nu este momentul propice pentru vacanțe, decât poate… în țări exotice. Cu toate astea, am acceptat invitația prietenului nostru din stânga Prutului, mai ales că la origini, bunicii materni ai lui Cătălin sunt basarabeni. Chiar dacă se anunțaseră niște proteste antiguvernamentale sub formă de manifestații în capitala Chișinău, Dumi ne-a asigurat că nu avem motive să ne răzgândim. Mai rămânea doar să ne organizăm în privința rutei pe care o vom urma și… hai la drum!

Practic, toată călătoria spre țara vecină și reîntoarcerea în țară, trebuia să se încadreze într-o săptămână. Ceea ce nu a fost deloc greu, având în vedere multitudinea de locuri frumoase pe care le are atât România, cât și Republica Moldova.

De-a lungul traseului până la destinație, am ales Brașovul ca popas pentru prima zi. Până acolo, prin culoarul Rucăr – Bran, ne-au ținut companie prietenii din RoLink : Luci – LX6LS din mobil în Belgia, Ovidiu – YO7MPI, Laurențiu – YO7EPY, Eugen – YO8CGR, Toma – YO6HGR/P, Adrian – YO4PEA, Răzvan – YO6NAM, Mirel – YO4OMG, Mirel – YO7YYY și nea Bebe – YO7AMK.

Prin Moldova din stânga Prutului
Castelul Bran

Seara ne-a găsit pe dealul Cetății Brașovului, în compania vântului nervos ce bătea dinspre Masivul Postăvaru și fluiera prin fiarele vechii structuri arhitecturale.

Prin Moldova din stânga Prutului
Cetatea Brașovului

A doua zi, am lăsat în urmă munții brașoveni supărați sub negura dimineții și am pornit, ținundu-ne companie Adi – YO4PEA. Fiind în drumul nostru, i-am făcut o vizită lui Răzvan – YO6NAM, fapt intuit și de Adi, care ne urmărea mașinuța cu indicativul YO7GQZ-1 pe harta APRS. Bucuria revederii a fost clară, mai ales pentru juniorul lui Răzvan, după ce i-am oferit tractorașe în pozele colorate dintr-o cărticică și o cutie cu litere magnetice, ideale pentru lipit cuvinte pe frigider.

După care… am plecat spre Târgu Secuiesc – Pasul Oituz – Onești – Adjud, cu punct final Bârlad. Momentele zilei le-am împărtășit cu ajutorul nodului RoLink, dar și al stației quad-band TYT8900 montată în mașină. Așa ne-am putut auzi cu nea Ștefan – YO7LPT, Bogdan – YO3BEE, Laurențiu – YO7EPY, Lucilius – LX6LS în deplasare prin DL, nea Gigi – YO7FFU și nea Bebe – YO7AMK. Seara am petrecut-o în compania colegilor de la Radioclubul YO5KUC și a QTC-ului duminical de la Bistrița.

Ziua cu numarul trei am început-o pe drumul spre vama Albița, pe care am ales-o ca punct de trecere a frontierei în Republica Moldova. Răzvan ne-a trimis harta acoperirii GSM în zona graniței, pentru a ne orienta asupra ariei în care mai puteam vorbi prin RoLink, până la transferul în roaming.

La frontieră, vameșii moldoveni ne-au atras atenția referitor la marcajul cu linie albă, pe care nu aveam voie să îl depășim, înainte de a ajunge la ghișeu, pentru controlul documentelor. Cu scuzele de rigoare (deși nu știam regula asta în călătoriile noastre precedente prin Europa de vest), am luat-o ca pe o lecție de aplicat la întoarcere. Bun așa! La momentul potrivit, voi reveni la acest aspect.

Odată trecut podul peste Prut, am revenit pe undele radio cu Dan – YO3DEL și nea Bebe – YO7AMK, despre impresii referitoare la ceea ce vedeam în jur: cerul amestecat, un vânt nervos, dealuri întregi cu viță de vie, livezi de pomi fructiferi și, mă gândeam ce frumos ar arăta înverzite. Mi-au atras atenția pădurile de pe părțile laterale ale drumului și practic, până în apropiere de Chișinău, șoseaua era tot un deal și-o vale.

Atât în România, cât și după trecerea graniței în republică, am ținut legătura cu Dumi – ER1VOX. Asta deoarece a venit în întâmpinarea noastră, pentru a ne ghida spre QTH-ul său de bază din orășelul Ialoveni, aflat la doar câțiva kilometri de Chișinău. Ne vedeam pentru prima dată, altfel pe calea undelor radio, ne știam după voce, pentru că am tot povestit de-a lungul anilor.

Prin Moldova din stânga Prutului
Dumi – ER1VOX și Cătălin – YO7GQZ

Ajunși acasă, am cunoscut-o și pe soția sa Lilia și, în stilul lor atât de caracteristic în privința primirii oaspeților, ne aștepta cu masa frumos așezată și bucate aburinde. Mirosea a sarmale, iar noi de pe drum fiind, am simțit că salivăm cu gândul la papa bun. Impresia a fost una clară: parcă ne cunoșteam de când lumea și apoi, am găsit niște oameni foarte calzi, deschiși, mereu puși pe glume și cu zâmbetul pe chip. Despre desertul din clătite, pot să spun că erau umplute cu vișine din compot și acoperite cu un strat generos de smântână. Absolut delicios! De fapt, ce am observat? În general, ei mănâncă mult mai natural decât noi.

Apoi, Dumi s-a oferit să ne fie ghid într-o plimbare cu transportul în comun până în centrul Chișinăului, iar de acolo, la pas printre clădirile reprezentative ale țării: parlamentul, guvernul, președinția și catedrala.

Un Grivei clandestin în troleibuz
Prin Moldova din stânga Prutului
Clopotnița Catedralei Mitropolitane „Nașterea Domnului”

Capitala este împărțită în sectoare, dar spre deosebire de București, acestea au denumiri, nu cifre: Centru, Botanica, Buiucani, Râșcani și Ciocana.

Prin Moldova din stânga Prutului
Guvernul Republicii Moldova

Prin Moldova din stânga Prutului
Președinția Republicii Moldova

Practic, în acea piață se desfășurase cu doar o zi în urmă mitingul antiguvernamental, iar acum era animat de oameni în drumurile lor cotidiene.

Prin Moldova din stânga Prutului
Ștefan cel Mare și Sfânt

Prin Moldova din stânga Prutului
Teatrul de operă
Prin Moldova din stânga Prutului
Porțile Sfinte și Scuarul – 1836
Prin Moldova din stânga Prutului
Clădirea Parlamentului, Cristina – YO7JYL, Cătălin – YO7GQZ

Nu puteam rata nici magazinul cu renumitele dulciuri fabricate la “Bucuria” , pe care Cătălin le știa din copilărie.

Prin Moldova din stânga Prutului

După o cină bogată, pregătită cu drag și pricepere de către Lilia, ne-am petrecut seara cu legături radio. Ne-am conversat atât în modul digital, cu Laurențiu – YO7EPY și Cornel – YO3IFO, cât și în banda de 80 metri din unde scurte, cu Imi – YO2LTF, Cristi – YO2CK, Nicu – YO3FBD, Leon – YO4TAL, Dani – YO3CWT, Ion – YO9DHU, Ovidiu – YO7MPI, Florin – YO7IIY și Cătălin – YO9AKM.

Prin Moldova din stânga Prutului

Pe tot parcursul șederii noastre în Republica Moldova, am avut noroc de vreme frumoasă și călduță, deși ne aflam la sfârșit de februarie. Doar vântul a fost sâcâitor, însă nu ne-a împiedicat să ne plimbăm și în ziua următoare prin Chișinău. Tot Dumi ne-a fost ghid, însă de data asta, într-o traversare a capitalei cu mașina, având posibilitatea de a vedea orașul din interior.

Am vizitat inclusiv Cimitirul “Sf. Lazăr” sau “Doina”, în căutarea locurilor de veci ale străbunilor lui Cătălin. Întins pe o suprafață de aproximativ 2 milioane de metri pătrați și fiind printre cele mai mari din Europa, a fost practic imposibil de găsit ce căutam. În schimb, ne-a amuzat o veveriță…

Prin Moldova din stânga Prutului

Este împărțit în nu mai puțin de 266 de sectoare, iar o parte din cimitir, proprietate a statului german, găzduiește rămășițele soldaților germani căzuți în cel de-al doilea război mondial. De asemenea, în cimitir sunt înmormântați și peste 10.000 de evrei.

Prin Moldova din stânga Prutului

În anul 2016, o publicație britanică l-a prezentat drept unul dintre cele mai atractive puncte turistice din Republica Moldova, dar și cel mai mare cimitir din Europa. De pe aleile sale, ne-am salutat prin RoLink cu Mihai – YO8CYN. Apoi, i-am lăsat în pace pe cei “adormiți” și ne-am văzut de drum.

Prin Moldova din stânga Prutului

Din mașină am făcut un QSO și în DMR cu Mihai – YO2OCP, de pe repetorul digital aflat în Chișinău pe un bloc turn, în locația lui Sergiu – ER1MS.

Prin Moldova din stânga Prutului

În periplul nostru prin oraș, am oprit și în dreptul gării, despre care istoria spune că a fost construită în anul 1870, ca o clădire temporară din lemn. Cea actuală a fost ridicată spre sfârșitul deceniului următor.

Prin Moldova din stânga Prutului
Gara din Republica Moldova

Caracteristica rețelei de cale ferată administrată de CFM – Calea Ferată din Moldova, este aceea că prezintă linie cu ecartament larg – 1520 mm (după anul 1945) și doar 14 kilometri sunt construiți cu ecartament normal – 1435 mm.

Prin Moldova din stânga Prutului

Prin Moldova din stânga Prutului
…istorie
Prin Moldova din stânga Prutului
În interior
Prin Moldova din stânga Prutului
Un oraș în miniatură
Prin Moldova din stânga Prutului
Relaxare… în așteptarea unui tren

Ideea lui Dumi de a traversa orașul, ne-a ajutat să îl vedem cu tumultul lui înterior, viața de zi cu zi a oamenilor din stânga Prutului și condițiile de trai privite din mijlocul lor: prețuri mari și putere limitată de cumpărare. Ne-a arătat și blocurile cu apartamente foarte mici și înghesuite “tip cutie de chibrit”, construite de către sovietici, multe dintre ele, regăsindu-se și în tiparul românesc, dorit de comuniști. De pe drum, Dumi ne-a arătat așa numitele „Porți ale orașului”, o denumire simbolică dată blocurilor turn cu foarte multe etaje (din grabă am numărat minim 15).

Prin Moldova din stânga Prutului
În depărtare, Porțile orașului

Ne-a dus și la aeroport, dar am fotografiat doar aeronava Tupolev Tu-134 care ne-a întâmpinat de pe postament, cu aripile îndreptate spre cer, dornice de zbor.

Prin Moldova din stânga Prutului
Tupolev Tu-134

Pe drumul de întoarcere la Ialoveni, am trecut și pe la Galeriile Subterane de la Mileștii Mici. Aici am făcut programare pentru vizitare în ziua următoare.

Prin Moldova din stânga Prutului

Seara am petrecut-o alături de familia fratelui Liliei, un maestru în prepararea grătarului cu carne și legume. Le-am savurat cu murături home made, dar mai ales, cu voie bună. De fapt, nu o dată le-am spus gazdelor noastre atât de calde, că vor să ne pregătească o cură de îngrăsare. Dar, cum să refuzăm bucate din carne și ouă bio, asortate cu legume cultivate în propria grădină și plămădite cu drag de mâini dibace?

Prin Moldova din stânga Prutului
Cătălin și Dumi

Apoi, folosind nodul portabil al lui Dumi, am împărtășit și prietenilor din RoLink despre Republica Moldova, exact așa cum este ea, ținându-i la curent cu aventurile noastre în ER: Dan – YO3DEL, Răzvan – YO6NAM, Ștefan – YO7LPT, Cornel – YO3IFO, nea Bebe – YO7AMK, Vasi – YO8VAS și apoi, cu Gabi – YO3INQ în DMR.

În vizita de la Mileștii Mici am avut un mare avantaj deoarece, la ora când ne-am prezentat pentru explorarea subteranului, am fost doar noi și ghidul.

Prin Moldova din stânga Prutului
În parcarea de la Mileștii Mici – tiza mea din Republica Moldova

Astfel, ne-am bucurat de o prezentare excepțională, iar Petru ne-a oferit o grămadă de amănunte despre istoria locului, a modului de prelucrare, ambalare, depozitare și maturare a vinurilor, pret de zeci de ani.

Prin Moldova din stânga Prutului

Cei 200 de kilometri, cât însumează fosta carieră de calcar, au creat de-a lungul anilor condițiile ideale de păstrare îndelungată a vinurilor de calitate din zestrea Republicii Moldova.

Prin Moldova din stânga Prutului

Mai exact, 55 de kilometri sunt utilizați în scopuri tehnologice, iar umiditatea relativă de 85-95% și temperatura constantă de 12-14 grade, au născut ideea creării unui spațiu perfect de maturare a vinurilor, la adâncimi de până la 80 de metri sub pământ.

Prin Moldova din stânga Prutului

De ce carieră de piatră subterană și nu cu excavare supraterană, așa cum am văzut în România? Deoarece terenul de la suprafață poate fi folosit fără a fi afectat solul sau structura de rezistență a contrucțiilor de deasupra galeriilor. Interesant, nu?

În perioada anilor ’70 au fost asamblate imensele butoaie de stejar, din lemnul importat din Rusia si Ucraina. În ele s-au depozitat vinuri selectate cu grijă de pe cele mai bune podgorii ale ţării vecine. În acest moment, crama de la Mileştii Mici este specializată în producerea, păstrarea şi comercializarea vinurilor. Această ramură a turismului viti-vinivol s-a dezvoltat vertiginos în ultimii 15 ani și se datorează fluxului mare de turişti care vizitează galeriile zi de zi.

Prin Moldova din stânga Prutului

Accesul în subteran l-am făcut cu ajutorul unui trenuleț electric, de-a lungul butoaielor imense de stejar, a căror capacitate variază de la 600 la 2000 decalitri de vin.

Prin Moldova din stânga Prutului

Primul popas l-am facut la cascada săpată în piatră, de unde curge foarte zglobie apa cristalină, despre care Petru ne-a spus că este potabilă.

Prin Moldova din stânga Prutului
Cascada din subteran

Iar apoi? Ni s-a dezvăluit o întreagă paletă de nuanțe, într-un adevărat oraș vinicol subteran: aproximativ 1.5 milioane de sticle de vin. Cartea de vizită nu doar a cramei, ci şi a întregii țări, este recunoașterea în anul 2005 de către Guinness World Records, drept cea mai mare colecţie de vinuri din lume.

Prin Moldova din stânga Prutului

În plus, Petru ne-a condus spre peștera secretă, unde sunt tăinuite vinurile exclusive vechi, parte a Patrimoniului Cultural-Național al Republicii Moldova. Ele au reușit să supraviețuiască prohibiției din perioada sovietică.

Prin Moldova din stânga Prutului
Ușă ascunsă spre pivnița secretă – Acces interzis!

Un fapt interesant descris de către ghidul nostru, român și buzoian de origine, este acela că doritorii cu ceva dare de mână (chinezi, austrieci, irlandezi, români) au posibilitatea să închirieze casete securizate, în care îşi depozitează cu mândrie minunatele licori în sticle prăfuite. La fel de prețioasă este și degustarea vinurilor, un proces laborios și de durată.

Prin Moldova din stânga Prutului

Absolut fascinați de toate informațiile primite, nu am realizat când am ajuns în restaurantul cramei, unde am putut degusta și noi din sângele viței de vie, în culori hipnotizante, asortate cu trei feluri de brushete și desert, pentru fiecare tip de vin.

Prin Moldova din stânga Prutului

Amuzant mi s-a părut faptul că am avut în rucsac indispensabilul nod portabil RoLink, pe care Cătălin l-a folosit din cramă într-o legătură radio cu Alin – YO2ALN.

Ca tradiția să fie la ea acasă, iar vizita încununată cu un veritabil succes, un violonist ne-a cântat dulci romanțe românești, acompaniat la acordeon de colegul său vocalist.

Prin Moldova din stânga Prutului

Cum să nu fim impresionați de modul în care acești oameni mândri de țara lor, își primesc oaspeții? Cadoul primit la plecare a constat în două sticle cu vin Univers, din care a dispărut litera “i”, luând naștere Un vers…

Degustare printre versuri…

Ne-am amuzat copios pentru că, deși nu-l anunțaserăm pe Dumi că am terminat vizita, voind să mergem agale cei câțiva kilometri spre Ialoveni, el a apărut la ieșire și ne-am întors împreună acasă.

Cu părere de rău, în ziua următoare aveam să plecăm din Republica Moldova, deși prietenii noștri au insistat să rămânem la ei toată săptămâna. Ne-au înteles decizia drumului destul de lung spre România și ulterior spre casă. Evident că s-ar fi putut parcurge într-o singură zi, dacă am fi avut mult doritele autostrăzi… utopice.

Înainte de a ne saluta de bun rămas, Lilia ne-a oferit din beciul frumos aranjat borcane cu vișine în compot și vinete conservate. Să nu uit de sacoșa cu mere dulci și zemoase, să ne țină pentru drum. Altfel, în lipsă de condiții optime de depozitare, a trebuit să refuz ouăle proaspete de la găinușele răsfățate ale Liliei. Dumi s-a asigurat că luăm cu noi amintiri din zestrea de vinuri a Republicii Moldova, care să ne picure în suflet culoarea roadelor din pământul lor străbun.

Prin Moldova din stânga Prutului
Frumusețe de primăvară

Apoi, a ales să ne conducă o porțiune de drum, preț de vreo 30 de kilometri până la Mănăstirea Căpriana, care era în drumul nostru.

Prin Moldova din stânga Prutului
Mănăstirea Căpriana

Este una reprezentativă, deoarece am citit că „dintre toate locașurile monastice din Republica Moldova, este cel mai vechi și mai semnificativ din punct de vedere al spiritualității și valorii istorice. Conform legendelor, dar și a unor documente scrise între secolele XVII – XIX, Voievodul Ștefan cel Mare și Sfânt este considerat ctitor de frunte, dar și alți mari voievozi ai Țării Moldovei: Alexandru cel Bun, Petru Rareș, Alexandru Lăpușneanu și Vasile Lupu.“

Prin Moldova din stânga Prutului

În prezent, mănăstirea Căpriana este un lăcaș sfânt al ortodoxiei, în care sunt adăpostite moaștele Sf Ierarh Gavriil.

Prin Moldova din stânga Prutului

Văzând un călugăr la intrarea în muzeul mănăstirii, Dumi l-a întrebat dacă îl putem vizita. El nu a răspuns, ci din contră, ne-a închis ușa în nas. Oare acel călugăr era slujitorul Domnului?!

Timpul nu mai voia să țină cu noi, deoarece era deja ora 12:45 și nu știam cât aveam să stăm la graniță. Cu o ultimă poză împreună și o strângere frățească de mână, ne-am despărțit de Dumi. Ulterior, am pornit pe același drum, către Vama Leușeni/MD și apoi Vama Albița/RO.

Prin Moldova din stânga Prutului
ER1VOX, YO7JYL, YO7GQZ

La graniță era ceva coadă de mașini înaintea noastră pe patru coloane de turisme, dube, autocare, în timp ce camioanele erau mult în spate și aveau de așteptat, cine știe cât?! Conform lecției învățate în urmă cu câteva zile de la vameșii moldoveni, Cătălin a oprit mașina și nu a depășit marcajul liniei albe, înainte de accesul la ghișeul vămii și al poliției de frontieră. Din cușetă a ieșit o lucrătoare a serviciului, s-a îndreptat către mașină, a preluat documentele noastre, dar și de la încă două mașini aflate în spate, a reintrat în cușetă și apoi… am așteptat cuminți. După câteva minute, prin fereastra ghișeului, documentele noastre (cărțile de indentitate și talonul mașinii) au fost aruncate pe asfalt. Am rămas șocați! Lucrătorii vamali ai unei țări vecine și care aspiră la aderarea cu Uniunea Europeană, aruncă pe jos documentele oficiale de identitate ale unor cetățeni din Uniunea Europeană? Asta spune multe! Câtă diferență între oamenii calzi pe care i-am cunoscut în interiorul țării și cei care le păzesc granițele. Cu tristețe în ochi și un nod în gât, am oprit și la vama Albița, unde angajații români, foarte politicoși, ne-au urat: “Bun venit în România și drum bun!” … către Iași.

„73

Cristina – YO7JYL

6 thoughts on “Cam așa a fost… prin Moldova din stânga Prutului

  1. Frumos si interesant concediul vostru in tara vecina! Am stat cu grija, vazand cam ce se spunea la tv despre manifestatiile din Chisinau. Dar bine ca nu au fost probleme si v-ati simtit bine in compania familiei lui Dumi. Inca o calatorie frumoasa, pe meleaguri ce au facut parte din tara noastra candva si cum stau acum lucrurile acum pe acolo.

    1. Multumim mult, Adi! Tu mereu urmaresti pe APRS locurile pe unde ajungem si ne tii de povesti la drum lung. Asta inseamna mult.
      Cu drag,
      C&C

  2. Prima calatorie in strainatate din acest an, felicitari pentru ca ati ales ER.
    Descriere la superlativ.
    Tare mult am admirat crama din ER …. hi !!!
    Tnx info. 73’s. L&L.

    1. Da, Lari! Foarte interesanta zona galeriilor de la Micestii Mici, dar si intraga tara. Merita descoperita pas, cu rabdare.
      Cu drag,
      Cristina

    1. Te salut, Bogdan! Merci mult pentru aprecieri. Sper sa ne mai auzim pe radio din portabil sau mobil.
      Cu drag,
      Cristina

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *